Sabtu, 6 Mac 2010

Ust. Ahmad Awang telah sangkal kenyataan Mufti Perak

Oleh bumiperak



Utusan Malaysia hari ini 5 Mac 2010 menyiarkan luahan terbaru Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria terhadap Pesuruhjaya Pas Perak pasca pilihanraya 2008, Ustaz Ahmad Awang kursusnya dan PAS secara amnya. Tuduhan itu adalah ulangan yang telahpun dijawap panjang lebar oleh Ustaz Ahmad Awang yang ditemu-bual editor dan disiarkan di Majalah Milenia Muslim pada 09 Jun 2009 yang lalu. Sila rujuk blog Ahmad Awang di sini

Nampak sangat sebenarnya DS Harussani berpolitik dan memihak kepada UMNO seperti disiarkan Utusan Malaysia hari ini dan jawapan Utaz Ahmad Awang 9 bulan yang lalu:

Harussani: Pas Perak ‘angkuh’ kerana menolak mentah-mentah penubuhan kerajaan campuran antara Pas dan Barisan Nasional (BN) di Perak pada pilihanraya Umum 2008, BN memperoleh 28 (UMNO+MCA 27/1), DAP 18, PKR 7 dan PAS 6 kerusi yang dianggap penentu. Mufti Perak menyatakan telah diperkenan oleh Sultan Perak, Raja Azlan Shah dan juga dipersetujui oleh kepimpinan tertinggi parti PAS ( Nik Aziz dan Hadi Awang )
Ustaz Ahmad Awang: Saya menyangkal dakwaan Tan Sri Dato’ Seri (Dr) Harussani Zakaria, Mufti Kerajaan Negeri Perak yang mempersalahkan saya dengan keengganan menerima tawaran UMNO Perak untuk membentuk kerajaan sehingga membawa kepada krisis keabsahan kerajaan negeri di Mahkamah Persekutuan. Ahmad Awang tampil dengan sanggahan balas bagi menjernih kekerohan salah tafsir mengenai peranannya di sebalik tabir krisis tersebut dan pendirian PAS Perak sejak awal 8 Mac 2008.

“Ia seolah semuanya berpunca dari saya. Membaca kenyataan beliau menunjukkan bahawa sahabat saya ini, Tan Sri Mufti adalah seorang yang mencampuri politik kepartian. Tiada lagi atas sifat non-partisan. Terang-terangan menyebelahi UMNO. Sebagai seorang mufti yang diberi perkenan oleh sultan sepatutnya tidak boleh terlibat dengan politik. Malah secara peribadi beliau selalu mengingatkan masyarakat Islam di Perak agar meninggalkan baju politik dan sangkut di luar pagar masjid.

Maka analoginya juga pada hari ini, tidak sepatutnya mufti mencampuri urusan hal politik sungguhpun bekas Menteri Besar (Tajol Rosli) meminta beliau (Mufti) berjumpa Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat. Jika beliau berhujah atas kepentingan Melayu Islam, itu masih dalam konteks politik. Sepatutnya jika beliau mahu campur tangan, dia hanya perlu aturkan perjumpaan antara pimpinan UMNO yang diketuai Dato’ Seri Diraja Mohammad Tajul Rosli dengan kami pimpinan PAS. Setakat itu boleh dilihat yang beliau bersifat adil.

Justeru itu, saya mahu menjawab “Cerita Harussani Di Sebalik Peristiwa” kerana saya tidak mahu fitnah ke atas diri saya sehingga sampai satu tahap di dalam kursus Biro Tatanegara (BTN) saya dituduh sebagai pengkhianat bangsa dan agama kerana menolak tawaran untuk berpakat sesama Melayu Islam untuk membentuk kerajaan negeri.

Harussani: Ahmad Awang berkata tidak akan bersekongkol dengan orang Islam (UMNO) yang zalim dan lebih baik berkawan dengan kafir (DAP). Sila sebut hadis dan ayat mana yang dipakai kerana setahu saya ada hadis mengatakan tolonglah saudara kamu yang zalim dan dizalimi. Saya kata jika BN ini zalim, saya tawarkan wakil rakyat Pas menjadi Menteri Besar dan yang lain akan jadi Exco bersama BN.
Al-Quran menyebut jika sayang kepada kafir maka kita adalah kafir, beliau (Ahmad) kata dia menggunakan kaedah fikah dalam perkara itu. Maka saya ingin tahu mana boleh kaedah fikah digunakan sedangkan apabila ia bertentangan dengan nas al-Quran, ia tidak boleh dipakai.
Ahmad Awang: Sebenarnya punca krisis politik Perak ini segala-galanya bermula dari UMNO Perak yang tidak bersedia menerima kekalahan mereka dalam PRU ke-12 pada Mac 2008. Sejak dari keputusan diumumkan oleh SPR yang menunjukkan UMNO/BN Perak hanya memenangi 28 kerusi dari 59 kerusi DUN Perak, mereka terus merancang untuk menggagalkan penubuhan kerajaan Perak dari pakatan parti-parti pembangkang PAS/PKR/DAP.
Pada malam keputusan tersebut diumumkan UMNO telah menghubungi beberapa ADUN PAS untuk melompat parti dengan tawaran RM berjuta. Orang yang pertama mendapat tawaran itu ialah Ir. Hj.Nizar Jamaluddin, ADUN Pasir Panjang (kini Dato’ Seri).
Setelah saya selaku Pesuruhjaya PAS Perak mengumumkan persetujuan PAS untuk bersama DAP dan PKR membentuk kerajaan di Perak, tidak berhenti-henti saya dihubungi oleh beberapa orang yang mewakili UMNO, diantaranya beberapa orang pegawai kerajaan. Bahkan saya ditemui oleh beberapa orang pemimpin PEKIDA yang saya percaya mereka mewakili UMNO. Saya mendapat maklumat pihak UMNO cuba mempengaruhi istana untuk membentuk kerajaan minoriti dengan 28 ADUN kerana parti-parti lain memperolehi bilangan kerusi yang lebih kecil dari UMNO/BN.
Akan tetapi kami berjaya memintas dengan membuat keputusan menubuhkan gabungan 3 parti yang kemudian dikenali dengan Kerajaan Pakatan Rakyat. UMNO terus cuba memujuk PAS dengan menghantar Dato’ Zahid Hamidi untuk berbincang dengan saya, tetapi saya enggan berjumpa beliau.
Beliau dan beberapa orang rakannya termasuk Dato’ Amin Salleh, Ketua Jabatan Hal Ehwal Khas Kementerian Penerangan gagal berjumpa saya kerana rumah kediaman saya di Simpang Empat Semanggol dikawal ketat oleh Unit Amal dengan dibantu oleh beberapa orang polis. Kejadian itu berlaku pada malam 16 Mac 2008, sehari sebelum majlis upacara mengangkat sumpah Hj. Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang ke-10.

Semenjak keabsahan penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak, UMNO Perak di bawah pimpinan Tajol Rosli mensasarkan beberapa tarikh tumbangnya kerajaan Pakatan Rakyat. Apabila tarikh 31 Ogos 2008 yang diletakkan sebagai sasaran terakhir gagal dicapai oleh UMNO maka Tajol Rosli meletakkan jawatannya sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Perak.

Lalu Dato’ Seri Najib mengambil alih jawatan tersebut dan bermulalah episod rampasan kuasa di Perak yang menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dengan cara yang begitu gelojoh dan tidak demokratik seperti yang pernah disebut sendiri oleh Tun Dr Mahathir. Bermula dari situ berlakulah suasana huru hara krisis politik Perak. Saya percaya semua perkara ini dapat disaksikan oleh Tan Sri Dato’ Mufti Perak
Harussani: Pas Perak sebenarnya telah diperalatkan oleh DAP bagi memenuhi kepentingan tuntutan politik mereka. Contohnya semasa orang Melayu berbaring di atas jalan raya bagi menghalang laluan kereta Sultan Perak pada masa itu, langsung tiada orang DAP turut serta dan apabila saya tanya, mereka (orang Cina) berkata “ itu kerja Melayu, kami banyak lagi kerja lain nak dibuat. “
Yang ini biar aku jawab;
Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria ingin berpolitik tetapi tidak pandai berpolitik. Beliau sebenarnya tidak tahu membezakan antara sentimen perkauman dengan perkara asas (maruah) orang ramai yang bangkit meluahkan rasa tidak puas-hati. Apakah menuntut keadilan dan pertahankan peraturan undang-undang orang-orang Melayu/Islam perlu bertindak sama dengan penganut ugama lain?. Dan adakah DAP itu parti perjuangkan kaum Cina!

..............................


ULASAN KITAB "FIQHUD DALIL" DR AIDH AL-QARNI


Sering kali saya menerima perbagai soalan berkaitan kitab ini, samada mereka yang bertanyakan pendapat tentang kedudukan kitab ini dan juga yang inginkan penjelasan tentang kekeliruan yang timbul dari pembaca terhadap beberapa masalah yang dianggap pelik dan bertentangan dengan maklumat yang sedia ada di dalam pemikiran mereka (khususnya yg berlainan dengan mazhab syafei).

Dengan ini saya merasakan adalah wajar saya tuliskan sedikit ulasan di sini bagi merungkaikan segala kekeliruan berdasarkan pengamatan saya terhadap kitab tersebut.

  1. Ia merupakan kitab yang membincangkan beberapa permasalahan fiqh sahaja, seperti ibadat, jihad dan zikir. Tiada di dalamnya bab 'munakahat' (kekeluargaan) muamalat dan jinayat.
  2. Ia bukanlah kitab fiqh berdasarkan mana-mana mazhab yang muktabar, tetapi hanyalah berdasarkan pilihan (ikhtiyarot) pengarang ke atas mana-mana hokum dari mana-mana mazhab tersebut. Oleh itu sememangnya terdapat banyak masalah yang tidak sama dengan mazhab Syafei yang diamalkan di Malaysia.
  3. (Berdasarkan pengamatan saya) Ia lebih cenderung di dalam memilih pandangan kepada mazhab hanbali atau pandangan ulama aliran salafy (seperti yg dpt dilihat dlm rujukan utamanya)
  4. Ia hanya membincangkan masalah-masalah yang besar dalam Fiqh dan jarang sekali ia mendedahkan masalah furu' yang kecil.
  5. Berkaitan dengan hadis pula pengarang banyak berpandukan takhrij dan hokum terhadapnya oleh Syeikh Albani seperti kitab 'Al-Irwa', 'Silsilah hadis sohh dan Dhoif', sedangkan Syeikh Albani terlalu banyak 'tasaahul' (kesilapan) di dalam menghukum sesuatu hadis.
  6. Saya berpendapat kitab ini lebih tepat dinamakan 'FIQHUN NUSHUS' atau "FIQHUL QURAN WAS SUNNAH" kerana kebanyakan dalil hanyalah tertumpu kepada dua sumber dalil ini sahaja tanpa menyebut dalil-dalil yang lain seperti Qias, istihsan , masoleh mursalah, istiqro' dll.
  7. Apabila pengarang menyatakan sesuatu hokum itu " tiada dalil" ia beerti 'tiada nas dari Al-Quran dan Sunnah' bukannya tiada dalil yang dijadikan panduan oleh mujtahid di dalam menentukan hokum tersebut. (spt masalah tempoh haid)
  8. Pengarang tidak menjadikan kitab-kitab dari mazhab Syafei dan Hanafi sebagai rujukan walaupun di dalam kedua-dua mazhab tersebut terdapat kitab-kitab yang membincangkan hokum-hukum dengan dalil-dalil seperti Al Majmu' Imam Nawawi (mazhab Syafei), 'Uqudul Jawahir' (mazhab hanafi) dll. Tetapi ia lebih cenderung kepada kitab mazhab zohoriy seperti "Al Muhalla Ibnu Hazm.
  9. Kitab ini elok dijadikan panduan untuk kita mengetahui dalil-dalil di dalam permasalahan fiqh, disamping kita juga tidak meninggalkan kitab-kitab fiqh yang lain untuk dibuat perbandingan dan jagan sekali-kali memperlekehkannya. (krn sudah ada kedengarang ust yg menyatakan kitab2 yg lain semuanya x ada dalil dan kita x boleh pakai)

Cadangan:

Bagi mereka yang ingin mengetahui dalil-dalil dan hujjah mazhab syafei ana cadangkan satu kitab yang dikarang oleh guru ana Dr Mustafa Bugha dan rakannya iaitu "Al-Fiqh Al Manhaji" yang telah diterjemahkan dan telah berada di pasaran.