Isnin, 22 Julai 2013

WAHAI ANAK-KU siri 2

Wahai anakku,
Allah memastikan cahaya matahari tiba di bumi daripada 150 juta km jauhnya dari bumi untuk engkau tanpa gagal setiap hari. Allah juga memastikan bumi berputar mengikut konsisten yang sama untuk engkau menikmati siang malam dan musim berubah selagi kamu belum dimasukkan ke liang lahad.

Namun, bagaimana pula kamu membalas Tuhanmu dan ajarannya? Aku sengaja mengungkitkan ini supaya kamu dapat tinggalkan perasaan malasmu dan mula membaca Quranmu. Dah berapa juzuk engkau baca setakat ini di bulan mulia ini? Apakah masa yang dihabiskan berlegar di Facebook melebihi masa engkau mendekatkan diri dengan Tuhanmu?

Wahai anakku,
Jangan sesekali engkau berfikiran akan ada Ramadan yang akan datang. Aku sangat bimbang ini barangkali Ramadan terakhir untukmu dan engkau membazirkannya dengan menangguhkan ibadahmu ke Ramadan satu lagi.

Aku sangat sedih jika engkau berfikiran sedemikian, wahai anakku. Lakukan segala yang diperintah dan disaran dengan sepenuh hati kerana engkau mungkin tidak berpeluang selepas ini. Jangan lepaskan peluang untuk berbuka dan bersahur bersama dua orang tuamu, yang sanggup berkorban segalanya untuk kesejahteraanmu tanpa mengharapkan apa-apa dari engkau, selain mengharapkan kamu sentiasa sihat, selamat dan kehidupanmu diredhai Allah.

Senyum

Tiada ulasan: