Sabtu, 13 Mac 2010

APA ITU ASMA?

Asma atau lelah adalah penyakit saluran pernafasan kronik yang melibatkan saluran udara yang membawa udara masuk dan keluar daripada paru-paru.
Ia boleh menyebabkan kekejangan dada dan sesak nafas yang dikenali sebagai serangan atau episod asma.

Gejala-gejala asma adalah batuk, kesukaran bernafas dan bunyi ronkus daripada dada.
Daripada kajian, wanita dewasa lebih ramai menghidap asma daripada lelaki sementara kanak-kanak lelaki lebih mudah mendapat asma berbanding budak perempuan.

* Diskripsi
Asma adalah gangguan keradangan kronik yang melibatkan saluran udara. Saluran udara ini merupakan laluan udara yang disedut untuk memasuki paru-paru.
Bagi penyakit ini, saluran udara yang mengalami keradangan itu sangat sensitif bila terdedah kepada pelbagai rangsangan atau pencetus.
Akibatnya ia menjadi sempit dan menyebabkan kesukaran untuk bernafas.
Terdapat dua jenis asma, iaitu asma alahan dan bukan alahan. Seseorang itu berkemungkinan untuk mendapat kedua-dua jenis asma ini.

* Asma alahan
Asma alahan juga dikenali sebagai asma ekstrinsik (luaran) atau asma atopik.
Ia terhasil apabila berlaku penyedutan bahan-bahan tertentu yang pada biasanya tidak membahayakan individu yang sihat.
Hanya mereka yang alah atau alergik kepada bahan-bahan tertentu akan mendapat asma ini.
Misalnya alah kepada debunga, habuk, spora kulat, bulu haiwan dan bahan-bahan makanan.

* Asma bukan alahan
Asma bukan alahan juga dikenali sebagai asma intrinsik (dalaman).
Wanita merupakan golongan paling mudah mendapat penyakit ini berbanding lelaki dan ia lebih kronik.
Cuaca sejuk, asap rokok, bau cat, gasolin, infeksi atau jangkitan serta tekanan psikologi adalah antara faktor yang boleh mencetuskan keadaan asma ini.
Serangannya boleh berlaku dalam bentuk ringan kepada lebih teruk dan boleh berterusan untuk beberapa hari atau berulang-ulang setiap beberapa jam.

* Keterukan asma
Bagi serangan ringan dan berterusan gejalanya bila seseorang itu tertelan alergen seperti ubat-ubatan dan bahan makanan.
Namun begitu bagi yang bukan alahan, pencetusnya tiada kaitan dengan alahan tetapi masih mampu menimbulkan perubahan pada laluan udara misalnya wap, asap dapur atau luar rumah, asap kenderaan atau daripada cat aerosol.
Selain itu, jangkitan sistem pernafasan akibat selesema dan demam boleh menjadikan asma lebih serius.
Ini kerana, virus menyerang pengalas saluran dengan merangsang hujung saraf, kemudiannya menyebabkan saluran udara semakin tercerut.

* Berapa ramai menghidap asma?
Menurut Laporan Mengenai Beban Asma, tahun lalu, sekitar 300 juta orang di seluruh dunia kini menghidap asma - bukti jelas bahawa asma kini merupakan masalah kesihatan yang tidak boleh dipinggirkan.
Secara global asma boleh `menyerang' siapa sahaja yang terdiri daripada semua kumpulan etnik, taraf sosioekonomi dan usia. Bagaimanapun asma kerap kali terjadi di peringkat kanak-kanak.
Sememangnya, asma adalah penyakit kronik yang biasa membuatkan kanak-kanak tidak hadir ke sekolah.
Penyakit ini semakin meningkat di seluruh dunia dan kadarnya meningkat seiring dengan komuniti yang kini memilih gaya hidup barat dan menjadi lebih `bandar' atau urban.
Di Malaysia sehingga tahun 1999, sebanyak lima peratus daripada orang dewasa dan 10 peratus kanak-kanak menghidap asma.

* Bagaimana asma didiagnosis?
Ia boleh dilakukan dengan melihat sejarah perubatan yang teliti.
Pemeriksaan fizikal terperinci serta ujian-ujian fungsi paru-paru yang menyediakan maklumat yang diperlukan untuk mengesan asma.
Ukuran fungsi paru-paru cukup berguna untuk diagnosis asma dan juga untuk memerhati perjalanan penyakit itu.
X-ray dada juga digunakan untuk mengesan asma selain kiraan sel darah untuk mengesan paras eosinofil yang tinggi.
Peningkatan sel darah putih juga menandakan kehadiran jangkitan yang mampu mencetuskan serangan asma.
Ujian alahan kulit bagi memastikan kehadiran alahan pada seseorang individu.

* Merawat asma
Gunakan Excel Pack (Spirulina, Jeli Gamat, ExTar-C dan Vitaluxor). Ia mampu merawat asma. Spirulina mengandungi 5 zat utama: Protein, Karbohidrat, Lemak, Vitamin dan Mineral. Ia juga mengandungi Serat, Selenium, Vitamin B1, B2, B3, B12, E, Zat Besi dan Kalsium. Pigmen semulajadi yang terdapat dalam spirulina: Beta Karotena (anti barah), Klorofil (pembuangan toksin), Xantofil (anti barah) & Fikosainin (anti barah). Khasiatnya amat meluas, antaranya memberi khasiat keperluan harian, meningkatkan sistem imun dan pertahanan badan, meningkatkan kadar metabolisma badan dan membantu mengurangkan kolestrol, membaiki sistem pencernaan, keasidan tubuh badan dan peredaran darah, membantu meningkatkan IQ kanak-kanak, dan amat sesuai untuk pesakit asma dan gastrik.

Jeli Gamat atau Oral Jelly pula mampu merangsang kecantikan kulit, meningkatkan peredaran darah, menguatkan struktur dan meningkatkan kelembutan kulit sambil memperlahankan pembentukan kedutan pd kulit. Baik utk wanita selepas bersalin, membantu penyembuhan luka pembedahan & memulihkan fungsi sistem peranakan. Membantu penyembuhan ulser, gastrik dan pendarahan usus. Baik utk paru-paru dan mengurangkan simptom resdung. Membantu menenangkan fikiran dan mengurangkan tekanan. Mengurangkan simptom penyakit asma, sembelit, buasir dan pendarahan. Mengurangkan sakit urat, kesakitan otot badan, sendi dan osteoarthritis. Membantu mencegah pembekuan darah dan meningkatkan insulin utk kencing manis. Serta membantu melindungi jantung dan menurunkan paras kolestrol.
Amalkan pemakanan kesihatan Excel Pack, ia mampu meningkatkan kesihatan secara menyeluruh.

wallahu 'alam...

Tiada ulasan: